איך להעלות את שווי העסק? חלק 4 מ-5

איך להעלות את שווי העסק? חלק 4 מ-5
זמן קריאה 3 דקות

עד כמה אתה חיוני בעסק ושווי העסק שלך

אנחנו משוחחים על התובנות המעניינות שעומדות מאחורי היכולת שלך, כבעל עסק, להביא את העסק שלך למקום שבו יש לו שווי גבוה במידה מספקת, כך שאדם אחר או חברה אחרת ישמחו לקנות ממנו את העסק במחירים נדיבים מאוד. אנחנו גם משוחחים על הסיבות מדוע בעלי עסקים לא מצליחים להגיע למקום הזה, ובמקום זאת נתקעים בעסקים שגם אחרי כל העבודה הקשה, פשוט לא ניתן לממש להרבה כסף, למרות שהושקעו בהם כספים כה רבים, מאמצים כל כך אדירים ושנים רבות של עבודה. בפוסט הקודם שוחחנו על חשיבות אופטימיזציית הרווח בעסק שלך והראינו כיצד היא משפיעה על שווי העסק שלך אתה באמת לא תאמין כשהמומחים של עוצמה עסקית ישבו איתך ויראו לך כיצד אתה יכול לגרום למאות אלפי שקלים חדשים להופיע כדרך קסם בשורה התחתונה שלך. ואל תתבלבל. אין כאן שום קסם. ההגיון ברור מאוד. כל מה שעליך לעשות הוא להשוות את הפעולות שלך לפעולות של אנשים שעבדו ברווחיות גבוהה יותר, ואז לגרום לך לבצע את הפעולות הללו! המומחים של עוצמה עסקית ישמחו להיפגש איתך על מנת להסביר לך בדיוק כיצד הם עושים זאת, ומה הפוטנציאל שלך לחלץ כמויות גדולות של רווחים בלי מאמץ מהעסק שלך, אם תיצור עימם קשר. עד כמה אתה חיוני בעסק? השאלה הבאה והמשתנה הבא שקשור לשווי עסק קשורים בדבר עליו ששוחחנו מוקדם יותר: עד כמה אתה חיוני בעסק. לא סיפרתי לך, אבל אותו בחור שעומד למכור את העסק שלו בעשרות מיליונים, כבר היה מעורב בתהליך מכירה אחד, לפני כשנתיים. אז, הציעו לו כמה מיליונים בודדים, ועם התנאי הבא: "אתה תישאר לעבוד בעסק, ואנחנו נשלם לך על פי הרווחים שאתה תייצר, משום שאתה הצגה של איש אחד. בלעדיך – העסק שלך יתמוטט. אנחנו בעצם, קונים אותך. אז אתה חייב להישאר בעסק שנים רבות, להרוויח לנו כסף, וממנו נשלם לך!" הבחור, מרוקאי חם מזג, בלע יפה מאוד את התגובה שעמדה על קצה לשונו, חייך ואמר, "אין עסקה". אבל יותר מכך, הוא הבין מה הבעיה. הוא באמת אדם מרכזי מדי בעסק. המחזורים באמת תלויים בו. (אם הוא לא נמצא, אין מישהו אחר שידחף אותם מעלה). הרווחיות באמת תלוייה בו. (בשנה שעברה כשהוא ניסה להיות פחות מעורב הם נפלו והשאירו צלקת כעורה בדו"חות הרווהפ"ס). האמת היא שבלעדיו – אין עסק. בפגישת עבודה עם עוצמה עסקית, המומחים שלנו הציגו בפניו את המודל המיוחד שבנינו, מודל שנקרא "מודל ארבעת השלבים". הוא הבין שהוא כבעלים עובר תהליך של ארבעה צעדים, שמתחיל מייזום – בלי כסף ועם רעיון ומוטיבציה, עובר דרך שלב הקמה, עבודה עם צוות מצומצם (שלב מנהל צוות), עבודה כמנהל (שלב המנכ"ל) ואמור להגיע לשלב "בעל העסק" שבו הוא פטור מלהיות העובד הראשי, ויכול לחיות טוב מאוד בלי מעורבות בצד התפעולי. הוא הבין שהוא מתפקד מעולה כאיש מכירות וכמנהל עבודה עסוק, אבל כאן בדיוק עקב האכילס שלו! הוא הצגה של איש אחד, או לכל הפחות יותר מדי חשוב עבור העסק! היעד הבא שהוצב היה להגיע לשלב הרביעי במודל– שלב שבו הוא בעלים של עסק שמתפקד באותה רמה, בלי מעורבות שלו. וזה לא פשוט. כיצד אתה הופך אנשים שרגילים להיות עובדים שלך, למנהלים? כיצד אתה מכניס עוד אנשים יקרים לשכר העבודה, בלי להרוס את הרווח? כיצד אתה בונה תוכנית להעלות את המחזורים בנישה צפופה לרמה שמפצה על ההשקעות הגדולות שאתה חייב לבצע? כיצד אתה מנהל אנשים מכובע בעל הבית בניגוד לכובע מנהל המכירות, מנהל העבודה, איש הגביה והכספים? כיצד אתה גורם לשכירים שלך שרגילים לקבל שכר כמו שעון לחשוב כמו בעלי בית? לדאוג לרווח שלך? לגביה? לרווחיות? ליעילות עובדים? זה לא פשוט, אבל כשיש לך את המודל הנכון, החיים ברורים וקלים יותר. לקח משהו כמו עשרה חודשים, והיום לעסק יש מנכ"ל צעיר בשלבי חניכה מתקדמים, וצוות מנהלים משודרג. בעל העסק לומד להיות בשליטה מלאה, אבל עם הרבה פחות מעורבות. וזו בדיוק הסיבה שהקונה המיועד מדבר על עליית ערך גדולה במחיר העסק. כבר לא מדובר על דרישה שבעל העסק יעבוד. הקונה קונה מנהלים שיעברו עם העסק לעסק גדול יותר. בעל הבית? הוא לא עובד! הוא הבעלים, זה שישאר עם המיליונים בכיסו… אוקי. אז איך מגיעים לשם? הדברים פשוטים כשאתה יודע מה אתה עושה: לפי מודל ארבעת השלבים, על מנת לעלות שלב במודל (נניח משלב שני לשלישי – שלב המנכ"ל), אתה חייב לבצע שורה של פעולות, ולהסדיר שורה של דברים. בלי לעשות זאת, לא תוכל לעלות לשלב הבא בצורה יציבה. דוגמה? לפני שאתה תוכל להיות באמת מנהל של מנהלים, אתה חייב להסדיר שיטה מאוד זולה ומהירה לקלוט מהר עובדים חדשים בתפקידים זוטרים יותר, ואתה חייב לעשות זאת באופן שלא יחייב אותך להיות המורה הפרטי שלהם, או באופן שיגרום לך לבזבז חודשים על אנשים שלא ממש עומדים לספק את הסחורה. כל מי שאי פעם קלט איש מכירות או איש תפעול מכיר את עוגמת הנפש שמתרחשת כאשר אתה מגלה שביזבזת מאות אלפי ש"ח על עובד שלא סיפק את התמורה. ואז הפסדת פעמיים: פעם אחת על כסף שירד לטימיון, ופעם שניה את אובדן ההכנסות שאותו עובד היה אמור לייצר (שהרי מדוע החלטת להעסיק אותו?). באופן כזה, המודל מכסה את כל הפרמטרים שאתה חייב להתייחס אליהם, ומראה לך כיצד לעשות זאת. כשאתה "שם v" על כל נקודות הללו, אתה כמעט באופן אוטומאטי עולה לשלב הבא במודל ובדוגמה שלנו מוצא את עצמך בשלב המנכ"ל (שמנהל מנהלים). אתה מבין את העיקרון. באופן הזה אתה אינך נופל אל תוך הפעילות אלא מפלס את דרכך החוצה, אל עבר היציאה לשלב 4 "בעלים" בצורה בטוחה ויציבה. שם יהיה לך מנגנון שיעבוד עבורך וישלח לך תזרים מזומנים חודשי ללא תלות בך. ושם יהיה גם לעסק שלך שווי בלעדיך. בפוסט הבא נשוחח על שליטה פיננסית כצומת הראשי בין התפעול לכספים והקשר לשווי העסק שלך.



מעניין? רוצה לקבל עוד מידע על ניהול העסק ובחינם?

הירשם וקבל כל שבוע רעיונות ומידע שימושי לניהול העסק

עוצמה עסקית לא תשתף את המידע שלך עם אף גורם. אנא בדוק את מדיניות הפרטיות שלנו לפרטים