בניית יתרון תחרותי בעסק

בניית יתרון תחרותי בעסק
זמן קריאה 3 דקות

כיצד לייצר מינוף כלכלי?  או במילים אחרות: כיצד ייעוץ עסקי בונה יתרון תחרותי?

האם עסק של קבלן (קטן) יכול להיות שווה 20 מיליון ש"ח? למרות שהתשובה האינסטנקטיבית היא "לא", המציאות של עוצמה עסקית אומרת "כן", ואפילו יותר מכך. אם תקרא את המאמר, תראה מדוע וכיצד.

נקודת הפתיחה היא, שהמציאות של רוב הקבלנים, כאלו שלא ביצעו תהליך מפורט של ייעוץ ופיתוח עסקי, מורכבת ולא פשוטה. לא סתם בנקים חוששים מפניהם. לא סתם הם נכנסים לקשיים מעת לעת.

אבל החדשה המעניינת היא שזה לא אמור להיות כך, ולא חובה, אם לתוך היכולת הטכנית והביצועית מכניסים קצת מהתבלין הסודי שמתקבל בתהליך ייעוץ בעוצמה עסקית, כדי להפוך את העסק ליציב יותר, חזק יותר, מכניס יותר, ובעיקר כדי לפתח את הדבר החמקמק שנקרא "יתרון תחרותי".

אחת הפעולות המוצלחות יותר שהמומחים של עוצמה עסקית אוהבים לבצע במסגרת ייעוץ עסקי, היא לא רק ייצוב העסק, אלא גיבוש והתנעה של תוכנית לפיתוח ייתרון תחרותי. בידול כלשהו. איתור נקודת אחיזה על השוק באופן שהופך להיות מרכיב מרכזי וקריטי בתפקוד של שוק גדול.

דוגמה אתה שואל?

הנה אחת. שוק ענק שמלווה שחקנים ענקיים, עשירים ורווחיים מאוד, שעסוקים להתחרות האחד בשני.

במרוצת הזמן ובמירוץ להתייעלות ורווחיות, המתחרים הללו נופלים לטעות אסטרטגית משמעותית: הם מוותרים על יכולת ביצוע (בעלת פרופיל רווחיות נמוך יותר) לטובת פרופיל מסחר (בעל פרופיל רווחיות גבוה יותר).

כי מדוע שהם יתעסקו בעבודה עצמה? הם יוציאו אותה לקבלנים שישמחו לבצען בפרוטות, לא?

עכשיו, אם יש משהו שאנחנו אוהבים בעוצמה עסקית, זה החלטות קצרות טווח שמבצעים מנהלים שכירים בעסקים שפועלים על פי מודל תגמול משובש, אשר גורם להם לבצע טעויות אסטרטגיות קריטיות.

בצבא, כל קצין יודע, שלעולם לא משאירים את האגפים או העורף חשוף, כיוון שהמחיר הרסני.

בעסקים חל אותו הכלל בשינוי קטן: לעולם אל תפקיר מרכיב מרכזי בתהליך יצירת הערך שלך, אפילו אם הוא נראה לך בעייתי ומציק.

אבל הנה נגזרת מרתקת שלו: בעסקים, כשאתה מזהה שוק גדול שמפקיר תפקיד מרכזי בליבת הערך שלו דע שאתה מביט בהזדמנות ע צ ו מ ה.

אז מה עושים המומחים של עוצמה עסקית?

בתהליך חכם בתוך ייעוץ עסקי, הם מכניסים קבלן קטן לליבת הערך הזו. ואז, בפיתוח עסקי מחושב, הופכים להיות עצם בגרון השוק.

אתה יודע, מן כזו עצם מעצבנת, שלא ניתן לבלוע ולא ניתן להקיא.

שחקן קטן וזריז, אבל כזה שבזכות שילוב של טכנולוגיה, יכולת ביצוע חדה ומקצועית, ידע ונסיון, אף אחד לא יכול לחיות בלעדיו (כאמור, מרכיב מרכזי ביצירת הערך ללקוח מחד ו- "כאב ראש" לוגיסטי מאידך) ואף אחד לא רוצה לחיות איתו (או עם האחריות לבצע את החלק שלו במערך יצירת הערך).

עכשיו, פזר על כל התרחיש הזה קצת פיתוח עסקי בצורת מציאת אלטרנטיבות לשחקנים הגדולים מחו"ל שאותם מתחיל להציע "העצם בגרון",

ואתה מקבל דינמיקה שהולכת אך ורק לכיוון אחד בלתי נמנע.

״כמו שאמרנו, אתה מוכר לנו את העסק שלך…״

יום אחד המתחרה החלש מבין שלושת הענקים מרים טלפון.

השיחה נשמעת משהו כזה:

שחקן גדול: "זהו זה. אתה מוכר לנו את העסק".

קבלן קטן: "מוכר? אני?"

שחקן גדול: "כן. אתה מוכר לנו את העסק"

שתיקה.

קבלן קטן: "אתה יודע מה אתה מבקש. נכון? אתה מבקש שאני אפסיק לעבוד עם המתחרים שלך, ואכניס אליך את הספקים שלי. אתה מבקש… להשתלט על השוק במכה אחת, ולהוריד את המתחרים שלך לברכיים. כן?"

שחקן גדול: "כמו שאמרנו, אתה מוכר לנו את העסק שלך".

שתיקה.

קבלן קטן: "אומר לך מה. המחיר הוא 20 מיליון ש"ח. במזומן. וכבר אני מודיע לך שאין לך מה לחפש במאזנים שלנו. 98% מהסכום הוא פועל יוצא של השגת שליטה על השוק. ומטעמים של הגינות, אני לא מדבר עם אף אחד אחר מהמתחרים שלך, אבל עד יום רביעי אתם חותמים על הסכם כוונות ברור לביצוע עסקה או שהכל יורד מהשולחן".

שחקן גדול: "שלח לנו כתב סודיות ומזכר כוונות עם הדרישות שלך. כמו שאמרנו, אתה מוכר את העסק שלך".

זה סיפור אמיתי לגמרי.

והוא מתרחש כאשר הפעילות העסקית מכוונת בצורה מדויקת למקום הנכון להיות בו.

וייעוץ עסקי בעוצמה עסקית יכול לחסוך לך זמן ומאמצים להגיע אליו!

כדי לקבל מאיתנו עוד פרטים על האופן שבו העסק שלך יכול לבצע מסע דומה, לחץ כאן.

:לפרטים נוספים צור עמנו קשר

כתיבת תגובה



מעניין? רוצה לקבל עוד מידע על ניהול העסק ובחינם?

הירשם וקבל כל שבוע רעיונות ומידע שימושי לניהול העסק

עוצמה עסקית לא תשתף את המידע שלך עם אף גורם. אנא בדוק את מדיניות הפרטיות שלנו לפרטים