חקירות, חשיפה ופיצוח – חלק 1

חקירות, חשיפה ופיצוח – חלק 1
זמן קריאה 4 דקות

 ייעול תהליכים : שלב החקר – הסיבות מדוע עסק לא מתקדם

חלק גדול מבעלי העסקים נמצאים במירוץ מייאש, מתיש ומפרך להגיע למקום טוב יותר מהמקום שהם נמצאים בו היום: מחזורים יותר גדולים, יציבות עסקית גבוהה יותר, הצלחה יציבה יותר, תזרים חיובי יותר, התחייבויות נמוכות יותר. אולי אתה מכיר זאת.

זהו מסלול מפרך של שנים על גבי שנים. כל שנה הם תולים את הסיבה לתוצאות הלא מזהירות בסיבות וגורמים שונים, וכל שנה הם גומרים אומר לטפל בהם כך שבשנה הקרובה הם יהיו במקום יותר טוב. ואז, שנה מאוחר יותר, הם מגלים שלא ממש חל שינוי, והם מחפשים דרך פעולה אחרת לשפר את המצב. מייאש, אמרנו.

אתה מוצא אותם לפעמים, אחרי הרבה שנים של מאבק, יושבים עדיין בתוך עסק שעובד ברווחיות לא מספקת, שנלחם על קיומו בתוך תסבוכות של תזרים מזומנים, רווחיות לא מספקת, בעיות עם עובדים, צרות מספקים ולקוחות ובעיקר בשורה התחתונה, חוסר תגמול הולם על הזמן, הסיכון והמאמץ תגמול בצורת עושר חדש שלא מגיע לחשבון הבנק.

והתצפית הזו מביאה אותנו לתובנה רבת עוצמה, ולכלי ניהולי שאנחנו עושים בו שימוש נמרץ בעוצמה עסקית, שלא ממש מוכר לבעלי עסקים. שמו כלי החקירות, ניפוץ ופיצוח של הסיבות מדוע עסק לא נע בעקומה הנורמלית שלו.

לכל עסק יש מסלול התפתחות נורמלי

הכלי מתחיל מתוך ההבנה שלעסק, כל עסק, יש מסלול המראה והתפתחות נורמלי:

  1. שלב ההקמה,
  2. שלב הצמיחה
  3. ושלב השיוט. 

בשלב ההקמה, עוברים את כל הקשיים הרגילים של הקמה. למעשה, ניתן לומר שלומדים את העסק. שלב ההקמה אמור להיות מהיר מאוד ובסופו, עסק עובר לשלב הצמיחה. בשלב זה העסק גדל בצורה רווחית ובסופו הוא מגיע לרמת תפקוד אופטימאלית. העסק רווחי ומייצר תשואה נאה על ההשקעה. העומס יורד והכסף מצטבר. וזהו שלב השיוט. הגיוני למדי.

אבל כמה עסקים אתה מכיר שיכולים לומר לך שהם בשלב השיוט, עם יד על הלב? שהם לא עובדים קשה, ושהכסף מצטבר במזומן בקופות? לא הרבה, למען האמת.

ב- 7 מתוך מקרים 10, הוא לא הגיע לשם

מדוע? אם תשאל את בעל העסק הממוצע, הוא ייתן לך סיבות על סיבות וגם פתרונות. אבל כאן מגיע תצפית לא צפויה. סע בזמן מהר שנה, ושוחח עימו בעוד שנה. שאל אתו אם באמת הפתרונות פתרו את הבעיות, אם הוא הגיע לרמת התפקוד החדשה שכיוון אליה, ותגלה ב- 7 מקרים מתוך 10, שהוא לא הגיע לשם. שאל מדוע, ותקבל עוד סיבות ועוד פתרונות. שוב, סע בזמן מהר לשנה הבאה, ושאל אותו שוב, ותקבל ממנו שוב סקירה על עוד בעיות ועוד פתרונות… וחוזר חלילה.

מה לכל הרוחות מתרחש כאן? אנשים נורמליים לחלוטין תקועים בתוך לופ נצחי של תקלות-מענה-תקלות בלי התקדמות? זה לא ממש מצב נורמאלי, בוודאי לא לבעל עסק!

מקור ידוע ומקור לא ידוע

הסיבה למצב זה הינה התובנה האדירה הבאה: המקור לבעיות עסקיות יכול להיות אחד משניים:

  1. מקור ידוע
  2. מקור לא ידוע.

מקור ידוע הוא מקור אמיתי וידוע: בעל העסק יודע בדיוק מדוע הבעיה מתרחשת. בעיה זו היא מהסוג של המנוע לא מניע כי המצבר מת. ניתן לעלות עליה במהירות, ניתן להביט בה בצפיה ישירה, ניתן לפתור אותה, וניתן לגלות מייד שהפתרון עשה את שלו.

בעיה ידועה היא בעיה שקל לפתור. כשאתה עושה משהו שמטפל בבעיה כלשהי, טיפלת בבעיה ידועה.

הסוג השני של הבעיה הוא הסוג הבעייתי: המקור השני לבעיות עסקיות הוא המקור הלא ידוע. המקור הזה, הוא מקור כל הבעיות.

מקור לא ידוע הוא מקור שאינך יודע מהו. הוא יכול להיות כל מני דברים. הוא יכול להיות קשור לקומבינציה של גורמים. הוא לא ידוע ולא ניתן לצפות בו בהתבוננות ישירה.

דוגמה לכך תהיה ירידה במכירות. אולי בגלל מהלך של המתחרים. אולי בגלל מהלך של הספקים שמציפים את השוק במוצר זול משקנינו. אולי בגלל אנשי המכירות שלנו שאבדו את המוטיבציה. אולי בגלל מערך השיווק שלנו שלא מביא מספיק לידים. אולי בגלל שלא ייבאנו או ייצרנו את המוצר הנכון. אולי בגלל שהרכש שלנו קונה יקר מדי. אולי בגלל שחסר לנו מלאים. אולי בגלל שהלקוחות שלנו חשופים להאטה ואנחנו סובלים מכך. אולי משום שלא פתחנו מספיק לקוחות חדשים ברבעון הקודם.. אולי ואולי ואולי.

הסיבה לא ידועה. היא יכולה להיות כל אחת מאלו, וכמה ביחד, ואולי אחרת לגמרי. אולי הטילו עלינו קללה. לא ידוע. לא ניתן לפיענוח בצפייה ישירה.

וכאן מתחילה הבעיה.

אתה יודע מה עושה בעל העסק הממוצע? הוא מעלה השערה כלשהי, משהו שנראה לו הכי הגיוני, ורץ לטפל בה. הוא משקיע כסף, זמן ואנרגיה בקו פעולה שיטפל במה שהוא חושב שהוא מקור הבעיה.

אז הוא משקיע סכומי עתק באתר אינטרנט שיביא לו מכירות. או מגייס אנשי מכירות חדשים. או מביא עוד כסף להגדיל את המלאים. או רץ לרב הקרוב להתיר את הקללה. כל אחד לפי מיטב הניתוח שלו.

אבל אז, מה קורה? אתה אולי מתחיל לנחש. משום שמקור הבעיה לא ידוע, ההסתברות היא שהוא לא יצליח לעלות מיידית על המקור האמיתי של הבעיה. ובעוד שנה? כשתגיע? כן. ניחשת. בעוד שנה, אחרי שהוא יגלה שההשקעה ירדה לטימיון, ואחרי שהוא יהיה עייף קצת יותר, ועשיר הרבה פחות, הוא יעלה תיאוריה אחרת. וירוץ לבזבז זמן וכסף בנסיון לתקן ניחוש אחר.

עכשיו, אולי אתה מתחיל להבין מה עומד מאחורי התקיעות הכלכלית של כל כך הרבה עסקים. תחשוב על זה ככה: העסק הטוב רוצה להתקדם במסלול הרגיל. אבל סיבה כלשהי תוקעת אותו. ככל שתגיע אליה מהר יותר, כך תוכל לחזור למסלול הרגיל. אבל כיצד לכל הרוחות ניתן להגיע לסיבה, כשהיא לא ידועה?

כיצד לכל השדים והרוחות אתה יכול לגלות משהו שאינו ידוע ושלא ניתן לצפות בו בהתבוננות ישירה?

בדיוק כאן, כמו שמילות השיר אומרות, ממש פה קבור הכלב.

כל בעל עסק שיודע כיצד, מהר מאוד ובסמוך לרגע שבו הוא נתקע, לאתר את המקור הלא ידוע, יוכל לבנות עסק מאוד מצליח ומאוד רווחי ויציב. ומי שלא  – לא.

ובדיוק כאן הדיון שלנו הופך למעניין מאוד.

משום שיש כלי ניהולי שמאפשר לחקור, לחשוף ולפצח את הסיבה הלא ידועה.

הוא גאוני משום שהוא פשוט מוביל אותך ישירות אל המקור הלא ידוע, אפילו ולמרות שאינך יודע מהו. הוא פועל כמו סוג של GPS אשר מושך אותך ישר לסיבה. וכשאתה מגיע אליה, ואפך מעוך כנגדה, אין לך יכולת לא לראות אותה.

בפוסטים הבאים אסביר לך יותר על השיטה, וכיצד אתה יכול להשתמש בה בעסק שלך על מנת לגלות לחקור ולפצח את הסיבות לתפקוד פחות מאופטימלי.



מעניין? רוצה לקבל עוד מידע על ניהול העסק ובחינם?

הירשם וקבל כל שבוע רעיונות ומידע שימושי לניהול העסק

עוצמה עסקית לא תשתף את המידע שלך עם אף גורם. אנא בדוק את מדיניות הפרטיות שלנו לפרטים