סיבות ארגוניות מדוע העסק לא מתקדם

סיבות ארגוניות מדוע העסק לא מתקדם
זמן קריאה 3 דקות

ייעוץ ארגוני – סיבות ארגוניות מדוע העסק לא מתקדם

אולי נתקלת בתופעה העסקית המוזרה הבאה: אתה מעסיק עובדים, וכולם עסוקים. אתה מממן מלאים, ואתה מפעיל מערך לוגיסטי, או אתה מנהל צוותים – וכמות הרעש מתחילה להעביר אותך על דעתך: העובדים זקוקים לנוכחות שלך, דברים לא מתנהלים כמו שצריך, ואתה מבין שיש בעיה ארגונית בעסק, ובשעה שמאוד יתכן  שהיא עולה לך כסף רב, היא בוודאות מתישה ועוצרת אותך. העסק שלך פשוט לא מתקדם בגלל סיבות ארגוניות.

אם אי פעם נתקלת בתופעה הזו, אתה לא לבד. זו אינה ההמצאה שלך. מה שאתה מביט בו הוא, בסבירות גבוהה, עסק שצמח או השתנה למידה שהשיטות הישנות לעשות דברים פשוט לא עובדות יותר, ואני אסביר מה הכוונה.

אם תעלה בזיכרונך את הזמן שבו התחלת את הפעילות העסקית שלך תיזכר שהיה פשוט מאוד לנהל אותה והרבה פעמים, לא פלא. אין כסף לעובדים רבים, מעט אנשים עושים הכל, אווירת קומנדו של ייזמות ובאופן יחסי, מעט עבודה. כל אלו מתורגמים מהר מאוד למעט עומסים, שמטופלים מהר על ידי מעט אנשים.

אבל במשך הזמן וכאשר הכל הולך כמו שצריך והעסק מתפתח, פתאום מופיעות תקלות, כמעט כמו שעון, שאתה חייב לדעת עליהן ואפילו לצפות להן:

בנקודה מסוימת סיבות ארגוניות יגרמו לכך שהעסק שלך פשוט ייעצר או יפסיק להתקדם.

התקלות הללו חוזרות על עצמן שוב ושוב ושוב כמעט בכל עסק שתרצה: במיוחד אם הוא מתקדם ומתפתח.

מדוע זה קורה? אם תחשוב על כך, כמעט שאין פליאה מדוע. מה שהיה נכון לעסק בתחילת דרכו כבר לא נכון לעסק בשלב מאוחר יותר בהתפתחותו, לא שונה מאוד ממה שקורה כשילד קטן גדל, ומכנסיו הופכים לקטנים מדי. צריך לעשות מספר צעדים ארגוניים שיסייעו לייצב את המערכת ולאפשר לה להפוך ליותר שקטה, יותר רווחית ויותר צומחת.

כאשר לא מבצעים את הצעדים הארגוניים הללו, ברוב המקרים התוצאה היא עוד רעש, עוד המולה, רווחיות נמוכה מומנטום שנעצר, בעל הבית נעשה עייף ומותש מהעומס, העסק נעשה קשה לניהול, והתוצאות הסופיות כמו שהן מופיעות במאזנים הן לא משהו.

ישנן למעשה שלוש תקלות ארגוניות נפוצות, וקיימת פעולה אחת שכדאי לך להכיר, שתאפשר לך בהינף יד פשוט לגרום לכל התקלות והסימפטומים שבעיות ארגוניות יוצרות, להיעלם.

יעוץ ארגוני עסקי

התקלה הראשונה קשורה לתופעה שנקראת "שישיות" וליכולת הממוצעת של אדם לנהל שיוצרת מגבלה כלכלית שאתה חייב להכיר.

והנה מה שעומד מאחוריה:

כשאדם מנהל עובדים הוא חייב להיות עם האצבע על הדופק ברמת דיוק גבוהה. הוא חייב לדעת בדיוק מה עושה העובד, מה הקשיים שלו, כיצד הוא פותר אותם. הוא חייב להיות שם לתת תמיכה והכשרה. העובד חייב לדעת שהוא יכול לשוחח איתו, להסביר לו מהם הקשיים ולקבל תמיכה.

מה קורה כשכל אלו לא קיימים? אתה מעסיק אדם שמרגיש "לבדו". אין לו עם מי לדבר, אין לו עם מי להתייעץ, אין לו מי שיתן לו מענה. וזו בעיה במיוחד אם הוא עובד חדש ואם העסק מתפתח.

עובד בתנאים כאלו נוטה לא להצליח להיקלט או לא להיות יעיל. הוא מרגיש "צף" בחלל. הוא לא נקלט ולא נהייה יעיל. ועובד וותיק מרגיש שהוא לבדו, ועם הזמן התפקוד שלו יורד. אתה קרוב לוודאי ראית את זה עם עובדים וותיקים מאוד שפתאום הפסיקו להיות פרודוקטיביים.

עכשיו, אם תחשוב על זה כשאדם יוצא לדרך ומעסיק שלושה או ארבעה עובדים, אין לו בעיה. הוא מנהל אותם בקלות וגם מספיק לבצע את העבודה

שלו עצמו. זו בדיוק הדינמיקה הארגונית של "התחלה" של עסק.

אבל אם העסק צומח, מה קורה? נכון. באים עוד עובדים.

עוד מנהלת חשבונות, ועוד איש מכירות ועוד מחסנאי ועוד נהג… ופתאום, אתה מוצא את עצמך מנהל שמונה או תשעה עובדים ובמקביל מנסה לבצע את העבודה שלך.

ובדיוק בנקודה הזו, מכה בך חוק השישיות.

חוק השישיות אומר שקיימת מגבלה של כמות העובדים שאדם יכול לנהל, בדגש על ניהול "אמיתי". אין שום בעיה לומר שאתה מנהל גם שישים עובדים, אבל אין שום סיכוי לכך שבאמת תדע מה כל אחד משישים העובדים עושה, מה הקשיים שלו או שתוכל בכלל להכשיר אותו או לתמוך בו. אתה מבין את הבעיה?

והחוק, שהוא חוק אצבע, אומר שהמנהל הממוצע מסוגל לנהל באמת שישה – שבעה אנשים. וגם לעבוד בעצמו. ולא יותר.

אז בוא ונסכם סיכום ביניים: בעל העסק הקטן מעסיק מעט עובדים, אז אין לו בעיית ניהול. כשהוא גדל, הוא מפר את חוק השישיות הארגוני, ואז נוצרת בעיה ארגונית.

ונחש מה הסימפטומים של הבעיה הארגונית של חוק השישיות? נכון: עומס. חוסר שליטה. תקלות. חוסר יעילות. הוראות לא הופכות לביצוע. עובדים לא יעילים.

רואה את הדפוס?

אבל זה לא הכל. קיימת בעיה ארגונית מעניינת מאוד שיוצרת את הבעיות הארגוניות הללו.

עליה נשוחח במייל הבא.

מלא פרטיך מטה כדי לקבל את המשך הסדרה ישירות אליך למייל:



מעניין? רוצה לקבל עוד מידע על ניהול העסק ובחינם?

הירשם וקבל כל שבוע רעיונות ומידע שימושי לניהול העסק

עוצמה עסקית לא תשתף את המידע שלך עם אף גורם. אנא בדוק את מדיניות הפרטיות שלנו לפרטים