תכנון לטווח בינוני וארוך – חלק 5

תכנון לטווח בינוני וארוך – חלק 5
זמן קריאה 2 דקות

איך להוציא את התכנון שלך לפועל

אנחנו משוחחים על התופעה של תכנון בניוטרל: המצב שבו רעיונות ורצונות של בעלי עסקים לא ממש מתרחשים בפועל בעסק, וכתוצאה מופיעים הדגלים האדומים של:  יעדים עסקיים לא מושגים, תחושת קושי לגרום לעובדים לשתף פעולה, "אסון רודף אסון", "לא קורה כלום" הדברים החשובים לא מתגשמים ו- "התוצאות העסקיות נמוכות מדי".

בפוסט הקודם הרחבנו לגבי 2 הסיבות שגורמות לכך

סיבה 1 – ערבוב של יעדים של טווח ארוך ויעדים של טווח קצר
סיבה 2 – שליפות מהמותן.

כעת, בסוף היום השאלה שנשאלת היא: מה שווה כל המאמץ שלך בעסק, אם אינך מסוגל להוביל את העסק שלך למקום טוב יותר (אליו אתה רוצה להגיע)?

אגב, ״מבחן האש״ שלך הוא לגלות האם הינך מסוגל לגרום לתוצאות התכנון שלך לקרות בשטח. המבחן הזה הוא אינו מבחן דיעה אישית. הוא מבחן שאת התוצאות האובייקטיביות שלו ניתן לגלות על ידי עיון בדו״חות הכספיים על פני שש השנים האחרונות. ומולם, מה היה השינוי שביצעת? האם כתוצאה אתה מרוויח יותר כסף? האם הרווחיות גדלה? האם כמות החוב ירדה? האם ההון העצמי הוא אמיתי (מזומן) או על הנייר (במחסן או בחובות לקוחות)? והאם התשואה על הנכסים עלתה או ירדה?

כדי לעזור לך ריכזנו לפניך את סיכום התובנות והחוקים שיעזרו לך להשיג את היעדים המבוקשים:

תובנה 1 – לכל עסק חייבת להיות הגדרה (ברורה וכתובה) של היעדים לטווח ארוך

אלו הם יעדים "אסטרטגיים", גדולים (אך ריאליים) להשגה. דרג המנהלים (העובדים הבכירים) חייב להכיר אותם ולהבין כיצד הפעולות היום-יומיות שהם מבצעים קשורות להשגת היעדים הללו.

תובנה 2- לכל עסק חייבת להיות הגדרה ידועה של היעדים בטווח הקצר (רבעון, חצי שנה, שנה)

יעדים אלו הם בעיקר יעדים תפעוליים שהשגתם היא בגדר יהרג ובל יעבור. המנהלים (הבכירים) חייבים להכיר אותם ולהבין שעיקר עבודתם אמור להיות מוקדש להשגת יעדים אלו. לא תיתכן השגת יעדים של טווח ארוך, ללא השגה של היעדים בטווח הקצר.

תובנה 3 – כל תכנית או יעד, שלא יהיה, חייב תמיד להיות מגובה במודל כלכלי ברור

המודל יהיה בצורת דו"ח רווח והפסד עתידי לתקופת היעד (שנה, שנתיים, יותר), והוא חייב לנקוב במדויק בפרמטרים כלכליים שאמורים להופיע כתוצאה מהיעד. נניח, אם היעד כולל מעבר אסטרטגי למכירות דרך אפיקים אינטרנטיים – מחזור המכירות והרווחיות חייבים להיות נקובים עבור יעד זה (וערכים אלו לא יכולים להיות שונים מהותית מהמקובל בענף). המודל הכלכלי חייב להסתדר "על הנייר" לפני נקיטת כל פעולה, כדרישה מינימאלית.

תובנה 4 – מתן הוראות שוטף על ידי בעל עסק חייב להיות באופן שמחבר את הפעולות הנדרשות אל היעדים (ארוכי או קצרי טווח)

הוא חייב להיות כזה שמדגיש את היות ההוראה פעולה ביצועית שקשורה באופן מעשי להגשמת יעד ברור.

תובנה 5 – בסוף תקופה (רבעון, חצי שנה, שנה) חייבת להתבצע פעולת ניתוח של ביצוע מול תכנון 

על הניתוח לכלול פעולת הפקת לקחים ותיקונים נדרשים ליעדים או לביצוע. הדבר הגרוע ביותר שיכול להתרחש הוא – השגת אפס התקדמות לכיוון השגת היעדים (או נסיגה מהם) שאינו מלווה בפעולות תיקון משמעותיות. השגת יעדים ועמידה בתכניות צריכה להתקבל בתרועות ניצחון על מנת לייצר תחושה של הצלחה, סיפוק ומשמעות בפעילות היום יומית ועל מנת לחזק את הדחף להשיג יעדים על פי התוכניות. מדהים לגלות מה יכול להתרחש בעסק שמתחיל לעבוד על פי תוכנית אסטרטגית ברורה ומסודרת. 

המומחים של עוצמה עסקית יכולים לספר לך על זינוקים מאוד משמעותיים במחזורי המכירות, על ירידה בעומס, עליה ברווחיות, ירידה בכמות החוב והכי חשוב, ירידה בקושי או המאמץ הנדרשים לנהל את העסק כשמיישמים את התובנות הללו בקפדנות ובמלואן. 

רוצה לשמוע עוד? מדוע שלא תיצור עימנו קשר ונשוחח?



מעניין? רוצה לקבל עוד מידע על ניהול העסק ובחינם?

הירשם וקבל כל שבוע רעיונות ומידע שימושי לניהול העסק

עוצמה עסקית לא תשתף את המידע שלך עם אף גורם. אנא בדוק את מדיניות הפרטיות שלנו לפרטים