3 הנוסחאות הפיננסיות שמשפיעות על הכול – רווח גלמי כלכלי

3 הנוסחאות הפיננסיות שמשפיעות על הכול – רווח גלמי כלכלי
זמן קריאה 2 דקות

חישוב רווח גולמי

אנחנו משוחחים על שלושה נתונים קריטיים ששולטים על כל העסק שלך, במובן הפיננסי. במרק עצום של מאות או אלפים של נתונים, (החל מהיותר מוזרים או מיוחדים, כמו למשל מנגנוני קביעת ריבית על הלוואות שכוללות מרכיב המרה לבעלות בעסק בשיטות מימון איזוטריות, וכלה בנתונים בסיסיים מאוד כמו מהירות גלגול מלאים או הרווח הנקי), יש רק שלושה נתונים שהבנה שלהם תקבע את מצבו הפיננסי של העסק שלך. למותר לציין שאי הבנה שלהם, או אי שימוש בהשלכות המלאות שלהם יגרמו לעסק שלך לפעול בסיכון משמעותי.

בפוסט הקודם שוחחנו על נקודת האיזון והבנו כיצד יש לחשב אותה במדויק.

הנתון הבא קשור לנקודת האיזון והוא חלק ממנה: 

רווח גלמי-כלכלי.

שוחחנו על חלק מהטעויות שקשורות בנתון זה, נתון מהותי, בעצמו, בתוך נקודת האיזון. הסברנו כיצד הרווח הגלמי הכלכלי לא דומה (ברוב המקרים) לרווח החשבונאי, ולכן נסיון לדלות אותו מהדו״חות הכספיים יכול פשוט להיות מטעה.

כדי להבין רווח גלמי כלכלי, יש להבין כי מדובר במה שנשאר ממחזור המכירות אחרי שהופחתו ממנו כל ההוצאות שבוצעו על מנת לבצע את העבודה במלואה. במילים אחרות, ההוצאות היחידות המותרות בניכוי כאן הם כאלו שאילו לא היינו מוכרים את העסקה, לא היינו מוציאים אותן. וכן, עלות העבודה של עובדי בית המלאכה או המפעל פשוט לא מנוכות כאן. עובדים אלו עובדים לפי הסכם עבודה, וגם אם יעבור חודש עם מכירות נמוכות, ימשיכו להוות הוצאה קבועה. אבל ביטוח מורחב שעלה פרמיה גבוהה במיוחד עבור עבודה מסויימת (ויבוטל בסוף הפרויקט) כן נחשב. קצת מבלבל. אבל חשוב.

הרווח הזה מלמד אותנו כמה באמת נשאר מכל שקל מכירות. והוא מאיר עיניים.

טעות נפוצה בנושא קשורה לרווח מלמטה או מלמעלה, במיוחד בנושא תמחור.

הנה דוגמא:

אם עלות הספקים שלי לעבודה היא אלף ש"ח ואני רוצה לעבוד ברווח של 30%, אני צריך למכור ללקוח במחיר של 1,300 ש"ח. כך אלף ש"ח ילך לספק, ושלוש מאות (30%) ישאר בידי. 

נכון?

לא נכון.

כדי שישאר בידי 30% רווח גלמי-כלכלי, אני צריך למכור ללקוח במחיר של 1,428 ש"ח.

הנה הבדיקה:

  • מחזור: 1,428 ש"ח.
  • הספקים: 1,000 ש"ח.
  • הרווח שלנו (הגלמי) הוא 428 ש"ח.
  • והרווח מהמחזור מכירות הוא 428 חלקי 1,428, שהם, בקירוב, 30%.

אם תמכור ב- 1,300 בלבד, כמו בדוגמה הראשונה, תקבל רווח 300 ש"ח על 1,300 ש"ח שהם רק 23% בקירוב. ואם תמחרת את העסק על בסיס של 30% רווח … אתה עומד להפסיד את המכנסיים, משום שיתכן ש-7% החסרים שלך יהפכו להפסד אחרי כל ההוצאות. לתקלת החישוב הזה קוראים רווח מלמעלה או למטה. מלמעלה, הכוונה מהמחזור. מלמטה הכוונה מהוצאות הספקים (שמופיעה למטה, או מתחת למחזור המכירות בדו״חות הכספיים).

הנה הנוסחה אם אתה מגרד בראש כיצד להגיע למחיר הנכון ללקוח:

רווח גלמי-כלכלי שווה לעלות הספקים בש"ח, מחולקת במה שתקבל מחיסור הרווח הגולמי הכלכלי מ- 1.

הנה דוגמה:

  • עלות ספקים – 1,000
  • רווח גלמי כלכלי מיועד – 30%.
  • חיסור הרווח הגלמי מ- 1 יתן לנו 0.7
  • עלות הספקים (1,000) חלקי 0.7 שווה ל- 428 בקירוב.

הרווח הגלמי כשלעצמו מקרין על מאות משתנים בעסק:

מכירות טובות מעלות אותו ואנשי מכירות גרועים מורידים אותו.

שביעות רצון לקוחות מעלה אותו ותקלות ייצור מורידות אותו.

מודל עסקי גרוע שוחק אותו

ומודל עסקי חכם מזניק אותו.

הרווח הגולמי הכלכלי, עבור מנהל טוב שווה ערך למדד לחץ דם עבור רופא. מבט אחד בו, ואתה יודע עשרות, אם לא מאות נתונים על העסק ובריאותו. מה שמכין אותנו לנוסחה החשובה האחרונה, זו שחותכת ישירות לעומקו של המודל העסקי ומסבירה מהיכן מגיעים הרווחים ויותר חשוב כיצד לבצע בהם אופטימיזציה.



מעניין? רוצה לקבל עוד מידע על ניהול העסק ובחינם?

הירשם וקבל כל שבוע רעיונות ומידע שימושי לניהול העסק

עוצמה עסקית לא תשתף את המידע שלך עם אף גורם. אנא בדוק את מדיניות הפרטיות שלנו לפרטים