3 תרחישים שיכולים להרוס לך את התזרים, וכיצד להמנע מהם

3 תרחישים שיכולים להרוס לך את התזרים, וכיצד להמנע מהם
זמן קריאה 2 דקות

ניהול תזרים בעסק – 3 תרחישים שיכולים להרוס לך את התזרים, וכיצד להמנע מהם?

בפוסט הקודם שוחחנו על מחשבון אשראי לקוחות ועל סוגיית תנאי אשראי לקוחות / ימי תשלום לקוחות וההשפעה העצומה שלהם על איכות השינה שלך בלילות (שלא לדבר על מצב חשבון הבנק העסקי שלך). במסגרת הדיון הזה, חשוב שתכיר את המחשבון מקרוב ותבחן באמצעותו כיצד שינויים בתנאי תשלום ישפיעו על התזרים שלך.

ועכשיו, בוא ונדבר על 3 תרחישים מעשיים שימחישו לך כיצד החלטות קטנות יכולות להיות בעלות משמעות עצומה על התזרים ועל העסק שלך. מומלץ להריץ את התרחישים השונים במחשבון לקבלת הבנה עמוקה של הנושא.

תרחיש ראשון – העסק צומח

התרחיש הזה קצת מוזר. העסק גדל, הרווחיות עולה (כפי שאתה רואה בתמחיר שלך, ואפילו בדו"ח הרווח וההפסד). יש לך יותר חשבוניות שאתה מוציא, אולי הרבה יותר מההוצאות. הכל נראה מ-ע-ו-ל-ה, ואז, בום, אתה חוטף מהבנק. מה קרה?

אם תשחק עם מחשבון אשראי הלקוחות שלנו מייד תוכל להבין מה קרה. בוא ונניח שעבדת ברווחיות גבוהה יותר, ואפילו נניח שלא היית צריך שום גידול בהוצאות קבועות (בעברית, לא היית צריך עוד עובדים – מוכרנים / מחסנאים / אנשי לוגיסטיקה או הנהח"ש).

מה שכן קרה הוא שאשראי הלקוחות שלך – גדל. יותר כסף יושב בחוץ, ואם אפילו חלק ממנו צריך לשלם בחלון האשראים מהתזרים, הוא יוצא מהכיס שלך.

ברכות, הפכת לבנק גדול יותר. אבל בנק זקוק לכסף. ואם אין לך את הכסף הזה בכיס, צפויה לך הפתעה לא חביבה במיוחד.

התרחיש השני – מסלול עוקף הנחה

עסקה גדולה ורווחית על הפרק. הלקוח לוחץ לקבל הנחה. איש המכירות מזיע והמנכ"ל ממש רוצה את העסקה. מה עושים? איש הרכש של הלקוח מצמצם את העיניים ומציע בשקט, תן לי משהו… עוד ימי אשראי. מה איכפת לך? אתה מקבל את העסקה כמו שרצית…

יעוץ עיסקי

איש המכירות שלך מזהה את הזדמנות וקופץ עליה. הלקוח שלך קיבל עוד חודשיים ימי אשראי על עסקה של מיליון ש"ח.

מזל טוב, התקדמת בסולם התאגידים הבנקאיים וקיבלת מעמד מיקרו בנק.

תכין מייד 1.4 מיליון ש"ח שתיזקק להם על מנת לבלוע את הצפרדע שהוגשה לך.

אתה תזקק לסכום זה כמינימום על מנת להגיע בחיים למועד התשלום, גם אם לא חישבת את ההוצאה הזו. והכי יפה, ההוצאה הזו כלל לא תופיע במבנה ההוצאות שלך ברוב המקרים, אם אתה לא מכיר את המחשבון ומשתמש בו…

התרחיש השלישי – מחטף תשלומי

מסיבה כלשהי, הלקוחות שלך או חלקם נוהגים לשנורר ממך ימי אשראי ספקים. לא יפה ולא נעים אבל קורה. התשלום ההוא שהסכמתם עליו, פשוט לא מגיע ביום המתוכנן. אתה שואל מדוע, והם אומרים לך:

״אויש! החשב בחופשת סקי עד סוף החודש. כשהוא יחזור, הוא יחתום על הוראת התשלום…״

אתה מושך בכתפיים וממשיך הלאה.

מה שאתה אולי לא מודע אליו הוא המחיר שאתה צריך לשלם על ימי האשראי הנוספים שתצטרך להזרים לחשבון הבנק שלך. שוב, הרווחיות שלך לא נפגעה. הדבר שנפגע הוא מבנה ההון הפנימי והחיצוני של העסק שלך. או במילים אחרות,

אופס. הפכת לבנק! ובנק חייב מזומנים כדי שיוכל להעמיד אשראים! לא נעים.

אז מה עושים אתה שואל?

קודם כל, משתמשים במחשבון כדי להבין את ההשלכות של פעולות שונות בעסק שלך, ואתה יודע איך אומרים: סוף מעשה במחשבה תחילה.

בפוסט הבא נשוחח על כמה צעדים פרקטיים שתוכל ליישם בעסק שלך כבר מחר בבוקר כדי לשפר את המצב ולהימנע מהבעיות שהוא יוצר.



מעניין? רוצה לקבל עוד מידע על ניהול העסק ובחינם?

הירשם וקבל כל שבוע רעיונות ומידע שימושי לניהול העסק

עוצמה עסקית לא תשתף את המידע שלך עם אף גורם. אנא בדוק את מדיניות הפרטיות שלנו לפרטים